2025-05-09

Kultūros infrastruktūros centras siekia supaprastinti tvarkybos darbų įsigijimo tvarką

Kultūros infrastruktūros centras (KIC), siekdamas skatinti ūkio subjektus aktyviau dalyvauti organizuojamuose tvarkybos (restauravimo) darbų pirkimuose ir sumažinti šių pirkimų dalyvių kaštus, planuoja įsigyti šias paslaugas per dinaminę pirkimų sistemą (toliau DPS). Ši tvarka jau pasiteisino įsigyjant projektavimo darbų paslaugas, tad siekiama praplėsti jos taikymo spektrą. 

„Iki šiol pirkdamas tvarkybos (restauravimo) darbus, KIC kiekvienu atveju rengdavo atvirą viešąjį konkursą. Norėdami jame dalyvauti potencialūs tiekėjai turėdavo pateikti daug įvairių pažymų, rengti pasiūlymą ir pan. Tada atsakingi KIC specialistai vertindavo gautus dokumentus, skelbdavo nugalėtoją. Per metus vykdavo apie keturiasdešimt tokių pirkimų, reikalaujančių daug darbo sąnaudų – tiek KIC specialistų, tiek rangovų. Pastarieji, nelaimėję konkurso, šiuos kaštus turėdavo padengti kituose objektuose uždirbamomis lėšomis arba įsitraukti į būsimus darbus didesnes administravimo išlaidas. O tai papildomos lėšos, kurias naudojant efektyviai galima atlikti daugiau darbų. DPS leidžia gerokai supaprastinti šį procesą, padeda sutaupyti ir daug darbo laiko, ir lėšų“, – pasakoja KIC direktorius Šarūnas Šoblinskas.

Kaip jau minėta, iš pradžių DPS buvo išmėginta perkant projektavimo paslaugas. Įvertinus jos privalumus, išklausius rangovų ir darbuotojų atsiliepimų, nuspręsta šią sistemą taikyti ir tvarkybos darbams įsigyti. Tiesa, DPS skirta ne visiems pirkimo objektams, o taip vadinamiems „iš lentynos“ (angl. „off the shelf“), t. y. tokioms prekėms, paslaugoms ir darbams, kurie yra lengvai identifikuojami, kuriuos galima įsigyti visiškai be pakeitimų ar su minimaliais pakeitimais iš rinkos. Kitaip sakant, pirkimo objektai yra paprasti, tiekėjams nėra sudėtinga pateikti pasiūlymus, dėl to ir minimalūs pasiūlymų pateikimo terminai yra trumpesni nei per kitas procedūras.

Paprastesnė pirkimų sistema

„Pirmiausia reikia pabrėžti, kad DPS nėra pirkimo būdas, tai – pirkimų organizavimo priemonė“, – atkreipia dėmesį Š. Šoblinskas.

Kaip ši sistema veikia? Taikant DPS laikomasi riboto konkurso taisyklių ir pirkimas apima du etapus.

Pirmas – iki nustatyto termino tiekėjai teikia paraiškas, pagal kurias jie priimami į DPS. Šiuos kvalifikacijos reikalavimus patvirtinančius ir pašalinimo pagrindų nebuvimo dokumentus per ketverius metus užteks pateikti vieną kartą. Sudarius reikalavimus atitinkančių tiekėjų sąrašą, sukuriama DPS. Pasibaigus pirmam etapui ir jau sukūrus DPS, nauji tiekėjai vis tiek gali teikti paraiškas ir būti priimti į DPS, t. y. DPS nėra uždara sistema. Antru etapu visi į DPS priimti tiekėjai kviečiami dalyvauti konkrečiuose pirkimuose ir su geriausiais pasiūlymus pateikusiais tiekėjais KIC sudarys pirkimo sutartis.

„Antru etapu gali vykti daug konkrečių pirkimų, t. y. DPS sukuriama ne vienam pirkimui, ne vienai sutarčiai sudaryti, galima vėl ir vėl kartoti pirkimus. Todėl DPS leidžia pirkimo vykdytojui nuolat, nenutrūkstamai įsigyti prekių, paslaugų, o tiekėjams, įgijusiems reikiamą kvalifikaciją – bet kuriuo metu prisijungti prie konkretaus pirkimo, vykstančio DPS pagrindu“, – komentavo šios sistemos privalumus KIC direktorius.

DPS vykdoma tik elektroninėmis priemonėmis, t. y. informacija skelbiama, susirašinėjama, pasiūlymai teikiami elektronine forma (naudojant CVP IS).

Daugiau galimybių mažoms ir vidutinėms įmonėms

DPS suteikia daugiau galimybių dalyvauti smulkaus ir vidutinio verslo specializuotoms įmonėms, kadangi DPS gali būti skirstomas į kategorijas:

  • pirma kategorija bus skirta nedidelės vertės pirkimams, kai tvarkybos (restauravimo) darbų vertė iki arba lygi 150 tūkst. eurų be PVM ir čia galės dalyvauti mažos ir labai mažos įmonės – ne tik akcinės bendrovės, bet ir mažosios bendrijos ar tiekėjai, dirbantys pagal individualios veiklos pažymas;
  • antra kategorija bus skirta mažoms ir vidutinėms įmonėms, kai tvarkybos (restauravimo) darbų vertė bus nuo 150 tūkst. iki arba lygi 300 tūkst. eurų be PVM;
  • trečia kategorija lauks mažų, vidutinių ir didelių įmonių, kai tvarkybos (restauravimo) darbų vertė viršys 300 tūkst. eurų be PVM.

Nebus privaloma pateikti pasiūlymus, o tai suteikia laisvę apsispręsti dėl dalyvavimo, arba nuspręsti dalyvauti tik vienoje kategorijoje.

Kaip jau minėta, DPS padės taupyti tiek konkurso sąlygas ruošiančių, tiek juose dalyvaujančių laiką, nes vykdant konkrečius pirkimus patiriamos mažesnės pirkimo proceso išlaidos, kadangi sutrumpėja pats procesas, sumažėja laiko sąnaudos:  tiekėjams nereikės dėl konkretaus pirkimo teikti kvalifikacijos ir pašalinimo nebuvimo įrodančių dokumentų, nebus reikalaujama pasiūlymo užtikrinimo pirmoje ir antroje kategorijoje, pirkimo procedūros bus sutrumpintos iki 25 dienų. 

Laukiama rinkos nuomonės

Siekiant įsiklausyti į potencialių tiekėjų nuomonę, tinkamai parengti pirkimo dokumentus, užtikrinančius sąžiningą konkurenciją, supažindinti rinkos dalyvius su planuojamu pirkimu, sudaryti sąlygas rinkos dalyviams ir kitiems suinteresuotiems asmenims pateikti pastabas, pasiūlymus, klausimus, rekomendacijas šia tema, bus surengta rinkos konsultacija „DĖL TVARKYBOS (RESTAURAVIMO) DARBŲ ĮSIGIJIMO PER DINAMINĘ PIRKIMŲ SISTEMĄ“, kuri paskelbta Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS): https://viesiejipirkimai.lt/epps/pmc/viewPmc.do?resourceId=2352229

Pastabas ir pastebėjimus galima teikti iki 2025 m. gegužės 26 d. 9:00 val. CVP IS priemonėmis.